Ombudsmanden undersøger nu sagen
Advokatfirmaet Bolund & Graabæk bad den 9. oktober 2025 Ombudsmanden om at indtræde ift. de aktuelle lange journaliseringstider hos Familieretshuset. Ombudsmanden er nu på baggrund heraf indtrådt i sagen. I den forbindelse har Ombudsmanden skrevet følgende til Familieretshuset:
“Familieretshuset har den 26. september 2025 lagt en nyhed på sin hjemmeside om, at sagsbehandlingen i nogle sagstyper er påvirket af Familieretshusets overgang til et nyt IT-system.
Den 9. oktober 2025 har Advokatfirmaet Bolund og Graabæk henvendt sig til mig og anført, at Familieretshusets journalisering er udfordret af overgangen til nyt IT-system (kopi af henvendelsen er vedlagt). I henvendelsen er nævnt bl.a. eksempler på dokumenter og sagstyper, som efter advokatfirmaets opfattelse har været eller muligt kan blive berørt af de nævnte udfordringer, ligesom det fremgår, at advokatfirmaet har bedt Familieretshuset om at offentliggøre yderligere information om påvirkningen af sagsbehandlingen.
Jeg beder i lyset af det anførte Familieretshuset om en udtalelse. Jeg henviser til § 17 i lov om Folketingets Ombudsmand (lovbekendtgørelse nr. 349 af 22. marts 2013). Det følger af denne bestemmelse, at ombudsmanden har mulighed for af egen drift at gennemføre undersøgelser af en myndigheds behandling af sager.
Af nyheden af 26. september 2025 på Familieretshusets hjemmeside fremgår det bl.a., at: ”Det er særligt sager vedrørende samvær, bopæl og forældremyndighed, hvor sagsbehandlingstiden er påvirket på grund af overgangen til det nye IT-system.” Det er desuden anført bl.a., at: ”Vi følger op, så hurtigt vi kan.”
Jeg beder Familieretshuset om at oplyse om status på implementeringen af det nye IT-system og herunder komme ind på, om de forhold, som advokatfirmaet har anført, har sammenhæng med implementeringen af systemet.
Jeg beder samtidig Familieretshuset om at oplyse, om og i givet fald i hvilket nærmere omfang det er forventet, at Familieretshusets sagsbehandlingstider påvirkes som følge af overgangen til det nye system, samt angive status og tidshorisont herfor.
Jeg beder i den forbindelse endvidere Familieretshuset om at oplyse om eventuelle tiltag for at håndtere henvendelser og sager af hastende karakter, herunder sager med frister eller henvendelser om nært forestående sagsskridt.
Endelig beder jeg om oplysninger om Familieretshusets eventuelle overvejelser om at orientere de berørte borgere og offentligheden nærmere om mulige konsekvenser for sagsbehandlingen ved implementering af det nye IT-system.
Jeg beder om at modtage udtalelsen inden to uger fra datoen på dette brev.”
At man som myndighed kan ende i så lange journaliseringsventetider i sager om børn er dybt problematisk. Det samme er, når man som myndighed står med så markante IT-udfordringer uden at man er åben overfor offentligheden om udfordringernes reelle omfang. Så en stor tak til Ombudsmanden.
Skal vi hjælpe dig?
Vi har sikret dig en enkel og hurtig måde at komme i gang med din sag på.

