Forretningsbetingelser
Et samarbejde rammesættes af vores forrretningsbetingelser.
Advokatvirksomheden
Nærværende forretningsbetingelser gælder for enhver opgave, som Advokatvirksomheden Bolund & Graabæk (herefter benævnt “advokatvirksomheden”) påtager sig, medmindre andet er aftalt skriftligt.
Advokatvirksomheden er organiseret som et interessentskab (CVR.nr. 45514307). Alle advokaterne er beskikket af Justitsministeriet i Danmark og er en del af Advokatsamfundet. I tillæg til forretningsbetingelserne udøver vi advokatvirksomhed efter retsplejelovens regler om advokater og i overensstemmelse med Advokatsamfundets advokatetiske regler. De findes på Advokatsamfundets webside: www.advokatsamfundet.dk.
Virksomheden driver virksomhed fra hhv. København (Kgs. Lyngby) og Aarhus.
Advokatvirksomheden kan kontaktes som følger:
- Telefon: 6913 6600
- E-mail: info@advokatbg.dk
Opgaven
Advokatvirksomheden og klienten aftaler såvel løbende den juridiske bistand og omfanget af hver opgave som klientens og andres medvirken og ydelser. I den forbindelse modtager klienten en ordrebekræftelse med bilag ved samarbejdets opstart, som rammesætter det konkrete samarbejde.
Kommunikation
Advokatvirksomheden kommunikerer som udgangspunkt ved e-mail og telefon. Alle e-mails sendes krypteret til dig. Sikker e-mail kan sendes til virksomheden via info@advokatbg.dk. Vores e-mail kommunikation er altid GDPR-compliant.
Advokatvirksomheden opererer med 2 former for kryptering, når der sendes e-mails:
- Den almindelige kryptering, hvor vores afsendte e-mails automatisk krypteres i forbindelse med afsendelsen og automatisk afkrypteres ifm. at de lander i din indbakke. Altså et format, hvor du ikke mærker, at e-mails er krypteret.
- Den udvidede kryptering (forekommer kun hvor e-mailen indeholder personfølsomme oplysninger) hvor du har din egen personlige kode til at åbne for og læse den krypterede e-mail. Du tilgår den krypterede e-mail ved en kode, som du får tilsendt i en separat e-mail.
Datatilsynet definerer i den forbindelse personfølsomme oplysninger som: “Race og etnisk oprindelse, politisk overbevisning, religiøs og filosofisk overbevisning, fagforeningsmæssige tilhørsforhold, genetiske data, biometriske mhp. entydig indentifikation, helbredsoplysninger og seksuelle forhold eller seksuel orientering”.
Interessekonflikt
Advokatvirksomheden påtager sig ikke sager, som indebærer interessekonflikter mellem advokatkontorets klienter mv. Før en opgave påtages, undersøges det derfor om der foreligger mulige interessekonflikter ift. andre klienter/modparter. Hvis en interessekonflikt opstår, henvises klienten til en anden advokat. Eventuel afregning vil i da ske i overensstemmelse med de advokatetiske regler.
Identitetsoplysninger
Alle advokatvirksomheder (og dermed også advokatvirksomheden) er omfattet af loven om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge. Vi har derfor pligt til at indhente og opbevare identitetsoplysninger i en vis type sager.
Ansvar og forsikringsdækning
Alle advokater hos advokatvirksomheden er omfattet af vores ansvarsforsikring og garantiordning, som er tegnet hos HDI Global Speciallity SE via Söderberg & Partnere. Vores ansvar er i enhver henseende begrænset til i alt DKK 10 mio. – uanset hvor advokatvirksomheden er blevet udøvet.
Vores ansvar omfatter ikke økonomiske konsekvenstab, herunder driftstab, tab af data, mistet fortjeneste, goodwill, image m.v., eller andre former for indirekte tab.
Der hæftes ikke for eventuelle fejl begået af andre rådgivere, som vi har henvist klienten til, ligesom vi ikke hæfter for eventuelle fejl begået af underleverandører, som vi efter aftale med klienten har overladt dele af opgavens løsning til.
Honorar/salær
Advokatvirksomheden opkræver ikke et højere vederlag for udført arbejde, end hvad der kan anses for rimeligt. Vores honorar fastsættes på grundlag af en konkret vurdering, hvori bl.a. indgår hensyn til:
- det anvendte tidsforbrug,
- at opgaven omhandler sikring af skilsmissebørns fremtidige trivsel og udvikling,
- opgavens kompleksitet,
- at familieretlige opgaver typisk skal udføres under betydeligt tidspres,
- den betydning, opgaven har for klienten,
- det ansvar, der er forbundet med at løse opgaven
- det opnåede resultat, og
- vores advokaters markante specialiseringsgrad.
I vores honorar indgår ikke relevante omkostninger og udlæg, herunder gebyrer, rimelige rejse- og opholdsudgifter, større kopierings- og forsendelsesudgifter, transportudgifter mv. Disse opkræves separat. Det samme gælder retspålagte udgifter.
I sager, hvor en advokat er beskikket (dvs. hvor fri proces er bevilliget), fastsætter den beskikkende myndighed honoraret/salæret for den konkrete sags håndtering. Da familieretlige sager som et klart udgangspunkt varetages med rejseforbehold (dvs. at den fri proces ikke dækker advokatens transporttid og transportomkostninger), afregnes klienten dog for transporttid og transportomkostninger forbundet med sagen. Det med mindre retten konkret har hævet rejseforbeholdet.
Der varetages ikke sager omfattet af retshjælpsforsikring.
Advokatvirksomheden klienten afgiver oplysninger om honorar inden vi påbegynder arbejdet. I øvrige forhold oplyses det, hvis det efterspørges af klienten.
Betaling
Der foretages a conto afregning for foretaget arbejde, medmindre andet aftaltes. Betalingsbetingelserne er 5 dage fra fakturadato og der tillægges moms efter de gældende regler. Ved forsinket betaling beregnes renter i overensstemmelse med rentelovens bestemmelser.
Forudbetaling & depositum (salærdepot)
Advokatvirksomheden forbeholder sig ret til at opkræve depositum (salærdepot) i forbindelse med sagens opstart og løbende igennem sagen, hvilket indbetales til hel eller delvis dækning af vores honorar/salær.
I advokatvirksomheden forbeholder vi os ret til at afkræve forudbetaling for de udlæg og eventuelle opgaverelaterede omkostninger, der skal afholdes som led i sagsbehandlingen (eksempelvis rimelige rejse- og opholdsudgifter, gebyrer, retsafgifter, oversættelser, fagmandsudgifter, retpålagte udgifter eller lignende), såfremt sagens karakter efter vores skøn nødvendiggør det.
Klientmidler
I det omfang vi modtager forudbetaling, depositum eller deponering af omkostninger mv., vil sådanne betalinger blive betragtet som klientmidler, der skal indestå på en klientkonto, hvor tilskrevne renter (både positive og negative renter) tilfalder klienten.
I tilfælde af en banks konkurs får indskyderen dækning i henhold til lov om garantiordning for indskydere og investorer. Garantiformuen dækker en berettiget indskydes midler op til et beløb svarende til 100.000 euro (ca. kr. 750.000). Dækningsmaksimummet gælder det samlede indskud i banken, selvom pengene står på forskellige konti, herunder på både klientbankkonti og egne konti. Nærmere oplysninger om garantiordningen findes på Finansiel Stabilitets hjemmeside www.fs.dk.
Medmindre andet aftales, vil betroede midler vedrørende din sag blive indsat på advokatvirksomhedens klientkonto hos vores bankforbindelse, Nordea. Det i overensstemmelse med de advokatetiske regler.
Fortrolighed & tavshedspligt
Alle oplysninger, som vi modtager i forbindelse med en opgave behandles fortroligt, medmindre det fremgår af omstændighederne, at de ikke er af fortrolig karakter. På samme måde er alle vores medarbejdere underlagt tavshedspligt samt omfattet af gældende lovgivning.
Anvendelse af rådgivning
Vores rådgivning er målrettet den konkrete opgave og må ikke anvendes til andet formål uden vores udtrykkelige forhåndsaccept. Medmindre andet aftales, er vi alene ansvarlige i forhold til klienten for den ydede rådgivning.
Klienten har ret til at anvende det konkrete skriftlige materiale, som vi har udarbejdet til brug for en given sag, mens advokatfirmaet har og bibeholder alle ophavsrettigheder og andre immaterielle rettigheder til materialet.
Opbevaring af sager
Advokatvirksomheden fuldfører opgaven til dens naturlige afslutning eller indtil klienten anmoder om, at sagen afsluttes.
Sagsakter behandles og opbevares alene elektronik. Elektronisk opbevaring sker i mindst 10 år fra sagens afslutning. Dokumenter indhentet som led i kravet om identitetsoplysninger opbevares alene i 5 år fra sagens afslutning.
For yderligere oplysninger om opbevaring, sletning, indsigt i data, mv. henvises i øvrigt til vores privatlivspolitik ( se nærmere på denne side).
Lovvalg & værneting
Enhver tvist mellem advokatvirksomheden og klienten, som måtte udspringe af vores rådgivning og/eller disse forretningsbetingelser er underlagt dansk ret. Værneting er Københavns Byret.
Klager
Advokatvirksomheden følger Advokatsamfundets regler for advokatetik og god advokatskik. Vi er underlagt og omfattet af Advokatsamfundets tilsyns- og disciplinærsystem og af reglerne om god advokatskik, jf. retsplejelovens § 126. For de regler, der gælder for udøvelse af advokaterhvervet henvises til Advokatsamfundets hjemmeside: www.advokatsamfundet.dk.
Advokatnævnet behandler tvister omkring salæret størrelse og/eller advokatens adfærd. Vi ønsker dog at løse eventuelle tvister omkring vort arbejde mindeligt mellem parterne i det omfang det er muligt, hvorfor klage i den forbindelse kan indgives til info@advokatbg.dk. Såfremt der ikke findes en mindelig løsning på tvisten eller såfremt klage ønskes indgivet direkte til advokatfirmaet, kan en klage indgives til Advokatnævnet. Advokatnævnets kontaktoplysninger fremgår af nævnets webside: www.advokatnaevnet.dk.
Skal vi hjælpe dig?
Vi har sikret dig en enkel og hurtig måde at komme i gang med din sag på.

